Raporty i krok do ewolucji czy rewolucji?

Kolejna aktualizacja Raportów zbiegła się z datą rozpoczęcia MŚ w piłce nożnej, w tv co prawda o Raportach jeszcze nie mówili, ale to nic – w tym wpisie się wszystkiego dowiecie!

Ewolucja

Wykonując aktualizację Raportów do wersji 2.09 zapewne zwróci Waszą uwagę jeden drobny szczegół – nowe przyciski na ekranie głównym:

tematy-main

Po co w ogóle je wprowadziliśmy?

RaportyGPS są dość często aktualizowane. Jednym z impulsów aktualizacji są zgłoszenia nadsyłane przez użytkowników. Jednak doszliśmy do pewnego momentu, w którym program pocztowy oraz wewnętrzne mechanizmy zarządzania nie oferowały nam takiej sprawności, jak osobny system do zarządzania zgłoszeniami.

W rezultacie wprowadziliśmy nowy sposób obsługi zgłoszeń. Nazwaliśmy go RPG, ponieważ jego celem jest obsługa zgłoszeń związanych z oprogramowaniem SkyRaster przeznaczonym do geodezji (czyli RaportyGPS i PowerGPS).

system-rpg

Klasyczna obsługa zgłoszeń polega na konieczności zalogowania się do specjalnego serwisu i dodaniu zgłoszenia, które zostaje następnie przekazane odpowiednim osobom, przypisanym jako opiekunowie produktów. Dzięki temu łatwiej można zarządzać i planować obsługę serwisową. Tak się to robi w korporacjach, bo tam optymalna obsługa zgłoszeń jest kluczowa.

Są systemy, które tylko zastępują maile – i np. użytkownik zgłasza treść i otrzymuje w rezultacie również treść (odpowiedzi). Są też systemy do zgłaszania błędów, uwag czy propozycji (gdzie parametrów zgłoszenia mamy więcej i mamy oprócz treści dodatkowe statusy). Np. za granicą takie systemy mają nazwę, która bardziej kojarzy się z rolnictwem niż z serwisem: bugtrackery (dosłownie: śledzenie robaków, bug=owad/robak zwyczajowo mówiony na błędy w kodzie oprogramowania/sprzętu ..itd).

Zdajemy sobie sprawę, że człowiek w geodezji jest zazwyczaj mocno zapracowany. Gdyby miał się jeszcze rejestrować, później logować, a dopiero potem dodawać zgłoszenie – komu by się chciało? Z drugiej strony – bez logowania łatwo o niepotrzebny spam, a w dzisiejszych czasach jest on zmorą.

Dlatego stwierdziliśmy, że najlepszym sposobem będzie automatyczne logowanie z poziomu aplikacji – klikasz jeden przycisk i otwiera się przeglądarka z formularzem zgłoszenia. Wpisujesz szczegóły, klikasz Wyślij i tyle.

zgloszenie-nowe

Łatwy w obsłudze formularz, który pojawi się po kliknięciu przycisku „Zgłaszanie uwag i sugestii”

 

statusyKażde zgłoszenie może być przez użytkownika monitorowane w dowolnym momencie (tak, możesz sprawdzić kiedy do nas informacja dotarła, z dokładnością do minuty) – informacje wysyłane przez nas będą również przekazywane w serwisie – dzięki czemu będzie można w zgłoszeniu prowadzić nawet merytoryczną dyskusję, pozwalającą na lepsze uszczegółowienie kwestii i znalezienia sposobu rozwiązania.

Użytkownik, który zgłosił kilka zgłoszeń będzie miał szybkie rozeznanie w zakresie kwestii – czy zgłoszenie jest na etapie przetwarzania, czy też już weszło w fazę realizacji. Prościej się już nie da!

Tym samym Raporty i PowerGPS dołączają do grona projektów, które udostępniają użytkownikom większe możliwości obsługi powdrożeniowej.

Rewolucja

OK, system zgłoszeniowy, bardzo łatwo dostępny z poziomu Raportów jest fajny – powie ktoś, i może jest to ewolucja, ale gdzie ta rewolucja? Co można zmienić w programie, aby było to unikalne i niespotykane – przecież to program do Raportów – robi co ma robić, generuje jak trzeba, wystarczy! 🙂

Coś w tym jest – dlatego wspomniana rewolucja dotyczy bardziej sposobu w jaki każdy licencjonowany użytkownik może mieć wpływ na rozwój programu!

O ile system zgłoszeniowy w dzisiejszych czasach to żadna większa innowacja (ale niektórzy mogą tak mówić), o tyle my wprowadzamy coś, czego zazwyczaj nie uświadczymy u producentów oprogramowania.

Otóż wspomnianą rewolucją jest mechanizm głosowania i wsparcia dla tematów – czyli taka tablica, na której będziecie mogli zobaczyć nad czym aktualnie pracujemy i jakie tematy zostały zgłoszone przez użytkowników.  Będziecie mogli zagłosować – który temat wg Was jest priorytetowy, a który nie.

glosy-lista-2

Nowe zgłoszenie – 0 wskazuje na brak głosów. Jednak temat ma finansowanie – z tego względu jest aktualnie realizowany.

Temat znajdujący się najwyższej (sortowanie po głosach) – w prawej dolnej części duża liczba 6 wskazuje wartość głosowania. Widzimy, że głosowały 3 osoby, czyżby każda przyznała +2 punkty temu tematowi?

 

glosowanie-temat

Po kliknięciu szczegółów tematu mamy wyjaśnienie – dla jednej z głosujących osób temat jest bardzo istotny („na wczoraj”), dla jednej dość istotny, dla trzeciego głosującego – do realizacji, ale bez specjalnego priorytetu.

Głosowanie

Długo zastanawialiśmy się, czy do głosowania dać popularnie spotykane ręce w górę i w dół (alternatywnie plus i minus), czy też dać coś bardziej użytecznego. Zdecydowaliśmy się na 4 typy głosów, które powinny optymalnie oddać priorytety użytkowników:

Ponieważ to nie Facebook, nie ma tutaj emotek i typowych „lajków” – każdy głos posiada swoją wartość liczbową (geodezja zobowiązuje!) i sumując wartości wszystkich głosów jesteśmy w stanie w sposób automatyczny zaprezentować u góry strony najwyżej oceniane tematy a na dole te najmniej popularne i pożądane.

Dzięki temu mechanizmowi jako użytkownicy będziecie mogli wyznaczyć ważność poszczególnych funkcji. A pasek postępu poinformuje Was, jak bardzo zaawansowane są prace i czy są one realizowane na bieżąco, czy też może notujemy przerwę w realizacji z uwagi na realizację innych, ważniejszych funkcji.

realizacja-tematu

Robi się ciekawiej prawda? To czytajcie dalej:

Wsparcie

Tak jak kiedyś było wspomniane, nasz budżet na realizację zmian w Raportach jest ściśle uzależniony od zakupów licencji. W przypadku RaportówGPS aktualizacje są bezpłatne, w przeciwieństwie do klasycznego podejścia stosowanego przez wielu dostawców oprogramowania – corocznych opłat za ciągłość aktualizacji. Jednak musimy w jakiś sposób zagwarantować sobie budżet na wsparcie programu – stąd też dodatkowe płatne moduły, obejmujące niestandardowe funkcjonalności, jak np. wsparcie obliczeń dokładności (moduł dokładnościowy) lub wyświetlanie mapy pikiet (moduł mapowy).

Tak więc jeśli ktoś z Was kupuje moduł do Raportów, dodatkowe stanowisko lub też pierwsze stanowisko wersji PRO – w jakiś sposób dokładacie cegiełkę, dzięki której program może być rozwijany.

Ponieważ Raporty są ściśle związane z PowerGPS (którego budżet finansował powstanie Raportów), patrzymy się całościowo na temat i tutaj wychodzi rzecz niepokojąca – łączny koszt realizacji obu programów jest wciąż wyższy niż przychody wygenerowane przez oba programy.

Ooops. To nie jest dobra informacja z punktu widzenia biznesowego, dlatego też szukaliśmy sposobu rozwiązania tej sytuacji. Niestety rynek geodezyjny wymusza coraz to niższe ceny, co sprawia, iż trudno jest znaleźć dobre rozwiązanie:

  • obniżenie ceny sprawi, że nakład na realizację wsparcia będzie jeszcze mniejszy
  • podwyższenie ceny sprawi, iż będzie mniej zainteresowanych – przez co nakład na wsparcie również będzie mniejszy

Z jednej strony, oczekiwać od użytkownika, który zgłasza potrzebę, pokrycia 100% kosztów wdrożenia nie jest atrakcyjne. Z drugiej, z naszych rozmów z niektórymi osobami wynika, iż chętnie wsparłyby dany temat, gdyby nie było to trudne i kosztowne (np. wsparcie rzędu 50-100zł).

Notebook with crowd funding sign on a table. Start up concept.Powstaje temat zbiórki (tzw. crowdfunding – finansowanie społecznościowe). Są oczywiście osobne serwisy do realizacji takich zadań- ale tutaj wkracza znów „brak czasu geodety” (bo w takich serwisach wciąż trzeba się logować, no i oczywiście nie mają one powiązania z naszym systemem zgłoszeniowym).

Dlatego też system zgłoszeniowy RPG integruje funkcje związane z finansowaniem projektu – macie możliwość sprawdzenia – ile funduszy potrzebujemy do realizacji danej funkcji i możecie zdecydować, jaką kwotą chcielibyście wesprzeć dany temat. Dowiecie się również, ile kwoty postanowili łącznie przeznaczyć na wsparcie tematu użytkownicy oraz dystrybutorzy (u których również możecie Raporty kupić – np. ze sprzętem).

wsparcie-proj

Zrzut ekranu z serwisu – wybieramy temat i widzimy od razu zainteresowanie wsparcie funkcji oraz kwotę potrzebną do zakończenia prac.

Co finalnie zaoferuje ten mechanizm?

Przede wszystkim niezależność od kupowanych przez użytkowników licencji – w okresach, w których tych zakupów będzie mniej, wciąż będziemy mogli prowadzić prace – o ile taka będzie wola wspierających. Będziecie mogli ufundować dany temat i przy okazji zgarnąć nagrody za regularne wspieranie (co oczywiście przewidujemy).

Nowe kolumny

Raporty mają już prawie 100 kolumn, co jeszcze można było dodać do Raportów?

Kolumna „Sprzęt”

dodatkowe-kolumnyJeśli realizujemy pomiary przy użyciu większej liczby odbiorników (wystarczy, że będziecie chcieli porównać dokładność GPS wbudowanego w Androida oraz zewnętrznego RTK), możemy mieć w tym samym projekcie pikiety zmierzone różnymi sprzętami – jest to oczywiste. Mniej oczywiste jest to, w jaki sposób wykazać nazwę sprzętu w raporcie – dla każdej pikiety osobno!

W przypadku Raportów 2.09 została dodana kolumna Sprzęt, która załatwia dla Was tę sprawę.

Kolumny związane z libellą

Elektroniczną libellą rzecz jasna. Niedawno mieliśmy okazję sprawdzić sprzęt, który posiadał moduł elektronicznej libelli (Ruide Nova R6, wypożyczony nam przez firmę Art-Geo GNSS). Odbiornik oprócz możliwości wysyłania informacji o pozycji jest w stanie również wysyłać informację o stanie elektronicznej libelli, tj. azymut (obrót), pochylenie i przechylenie. Tego typu dane wykorzystuje się w celu prezentacji wychylenia tyczki od pionu – zamiast obserwować analogowy bąbelek przy tyczce, nie odrywamy wzroku od kontrolera, który wizualizuje wychylenie cyfrowo.

tyczka-wychylenie

Zrzut ekranu z okna monitora satelitów 3D ze strony wizualizacji pomiaru 3D – po prawej stronie widoczna wizualizacja libelli.

Jednak, jeśli chodzi o testy, powstaje pytanie: czy dałoby się raportować kąty wychylenia?

Cóż.. jeśli dysponujecie oprogramowaniem na Windows Mobile raczej nikła szansa, natomiast jeśli chodzi o naszego RTK PowerGPS – to trochę jak matrix – „Hej, załaduj mi program obsługi helikoptera” – tylko w naszym przypadku „Hej, daj mi możliwość zapisu odczytów libelli do formatu PowerGPS”. I faktycznie, po wprowadzeniu zapisu i równoległego odczytu w Raportach – droga do raportowania tych wartości stoi otworem, jeszcze tylko dodanie kolumn do interfejsu, trochę czasu na testy i funkcjonalność gotowa.

libella-raport

Podgląd ekranu edycji pikiety – kolumny związane z libellą są oczywiście edytowalne

Poprawki i ulepszenia

.XML SmartWorX (Leica)

Format XML dorobił się obsługi offsetów – na razie co prawda wcięcia liniowe – ale jeśli posiadacie przykłady z innymi typami offsetów – możecie je przysłać. Moduł importu z tego formatu również został zaktualizowany bazując na przysłanych przez użytkowników plikach.

.RAW Fieldgenius

Zgłoszone przez Art-Geo sygnały związane z formatem RAW w nowszych wersjach (8.2) zostały sprawdzone i odpowiednie poprawki zostały przygotowane.

Offsety

wciecia-offsetyW tym przypadku ważniejsza poprawka w zakresie obsługi offsetów, w których użyto punktów osnowy (np. przecięcie linii z dwoma punktami osnowy definiującymi jedną z linii). Przy czyszczeniu punktów osnowy wyskakiwał błąd, na szczęście już usunięty.

Dodatkowe kolumny w interfejsie tabeli

Kolejna zmiana, zainicjowana przez użytkownika Raportów (Geovertex, dziękujemy!). W tym przypadku padła propozycja, aby w interfejsie tabeli wyświetlać kolumnę wysokości tyczki. Ponieważ nie było to specjalnie trudne, dodaliśmy również wysokość anteny – w razie czego dla porównania (różnica pomiędzy jedną a drugą kolumną powinna być równa parametrowi wysokości L1 odbiornika). Zmiana została wdrożona w drugiej edycji wersji 2.09.

wys-tyczki

 

Ulepszenia funkcji przenumerowania

Okno przenumerowania pikiet zyskało nowe możliwości. Od najnowszego wydania będzie można wykonać przenumerowanie, które tylko doda przedrostek lub przyrostek (prefix/suffix). W poprzednich wersjach jeśli nic nie wpisaliśmy w pole „Startuj od”, numerowanie było prowadzone od wartości 1.

przenumerowanie

Od drugiego wydania 2.09, niewpisanie wartości w polu przenumerowania spowoduje, iż oryginalny numer pikiety zostanie wykorzystany podczas tego procesu i jedyną zmianą będzie dodanie przedrostka i/lub przyrostka. Tak nawiasem mówiąc – ta zmiana została zainicjowana zgłoszeniem dokonanym przez jednego z Użytkowników wprost z nowego systemu zgłoszeniowego!

Zielone światło do aktualizacji

starKończąc wpis zapraszamy do aktualizacji do wersji 2.09 oraz do skorzystania z nowego przycisku Oceny (ten z gwiazdką) – chcielibyśmy poznać Wasze opinie!

2 komentarze

  1. […] opis tego mechanizmu znalazł się we wpisie związanym z wersją 2.09 Raportów. W skrócie – w ramach systemu zgłoszeniowego i sekcji PowerGPS macie dostęp do tematów, […]

  2. […] znajdziecie we wpisie dotyczącym Raportów, gdzie szerszej opisana została kwestia związana ze wsparciem. Zaletą tego systemu będzie […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *