Może się zdarzyć, iż wczytując w Raportach plik JXL (Trimble) pewne dane nie będą dostępne.
Od jednego z Użytkowników otrzymaliśmy takie zgłoszenie serwisowe:
program podaje błędne wysokości pikiet. Różnice wynoszą ok 16cm. Raporty wygenerowane w obecnej wersji różnią się (wsp.H) od tych wygenerowanych z tego samego jxla ok miesiąc temu. Na problem zwrócił mi uwagę PODGiK. Proszę o możliwie szybkie sprawdzenie tego i ewentualną korektę.
Analiza – podejście #1
Analiza załączonego pliku JXL wykazała brak raportowanych współrzędnych lokalnych z kontrolera.
W przypadku gdy w Raportach był wyłączonych tryb przeliczeń wg geoid (co np. nie jest dostępne w wersji Standard), obserwowane były różnice w wysokościach.
Skutkowało to również brakiem możliwości ustalenia wysokości stacji bazowych.
Nasze podejrzenie obejmowało plik geoidy – a konkretnie problem z podłączeniem geoidy w kontrolerze.
Rozwiązanie #1
Dla posiadaczy wersji PRO:
- włączyć opcję przeliczeń wg geoidy (oraz upewnić się, że jest ustawiony właściwa geoida, np. PL-KRON86-NH)
Można tego dokonać w oknie importu:
lub w module Tabeli (F3):
- w sekcji bazowej zaznaczyć „Przeliczaj wysokości stacji bazowych”
Analiza – podejście #2
Użytkownik podzielił się z nami odpowiedzią z firmy Geotronics, jak się okazało, na kontrolerze geoida była podłączona, ale na etapie generowanie JXL (z pliku JOB) już nie. Stąd też błąd.
Aby ułatwić w przyszłości wykrycie tego błędu, od wersji 2.18 (wydanie oficjalnego, nie rozwojowego) wprowadzono dodatkowy mechanizm detekcji tego typu zdarzeń.
Załadowanie pliku JXL z taką wadą będzie skutkowało wykazaniem błędu:
Będzie on widoczny w oknie importu – zwracająca uwagę czerwona ikonka.
Po wejściu w moduł Asystenta i kliknięciu odpowiedniej pozycji uzyskamy informację – która po kliknięciu odpowiedniego przycisku pokieruje na niniejszą stronę.
Tutaj znajdziemy rozwiązanie, które daje właściwy plik JXL:
Rozwiązanie #2
Rozwiązaniem w tym przypadku jest poprawne podłączenie geoidy w aplikacji Trimble, która generuje plik JXL. Jeśli ktoś jest zainteresowany, oto przytoczona przez Użytkownika pomoc od Geotronics:
Taki komunikat oznacza, że w domyślnym folderze GeoData nie został odnaleziony odpowiedni plik geoidy.
Plik geoidy należy zgrać z kontrolera (plik z rozszerzeniem .ggf) i wgrać do folderu GeoData na komputerze. Ścieżka tego folderu powinna wyświetlić się w komunikacie o błędzie.
Możliwe ścieżki dla folderu GeoData:
C:\ProgramData\Trimble\GeoData
C:\Pliki programów (x86)\Common Files\Trimble\GeoData
Jeśli plik geoidy został umieszczony w innym podkatalogu niż \Geodata (w lokalizacji, gdzie zainstalowany jest program Trimble), konwerter JOB->JXL nie znajdował, co skutkowało brakiem możliwości wygenerowania kompletnego pliku JXL.
Rozwiązanie #2 powinno zadziałać zarówno dla RaportówGPS wersji PRO oraz Standard.
Problem był zgłoszony przez geodetę, p. Michała Szydę.
Użytkownikowi dziękujemy bardzo za informację!
Jeśli nie KRON86, to co?
Jeśli w danym powiecie akceptowana jest inna geoida, np. EVRF2007, wybieramy stosowną geoidę z listy geoid do wyboru w Raportach (obok pola „przelicz wysokości wg wskazanego układu”).
Informacje przydatne w przypadku geoid: